Romanul pe harta României!

Sunt luni de când vreau să scriu despre orașul meu de adopţie, Roman (sunt născută/crescută la ţară, 14 km distanţă).
Mulţi nici nu au auzit vreodată de el.
--- Aşa-i că n-ai idee pe unde ar fi oraşul ăsta?
Unii mă-ntreabă neîncrezători:
--- CUM, locuieşti în Roma? 
--- Nu, bre, RomaN. Un mic oraş din judeţul Neamţ. 
Şi când văd că se uită buimaci la mine (nici eu nu ştiu toate localităţile ţării, recunosc), n-am încotro şi rostesc un nume de oraş de care a auzit toată lumea:
--- Pe lângă Iasi, bre!

Romanul este un orăşel din Moldova. Municipiu de fapt. Al doilea oraş ca mărime (din judeţ), după Piatra Neamţ.
Situat în nord estul ţării - în partea centrală a podișului Moldovei - la confluența râurilor Moldova şi Siret. Moldova, considerată o regiune săracă, populată de ţărani, rromi, şi fel de fel de scandalagii.
Cândva, un oraş renumit atât în ţară, cât şi peste hotare având un bogat trecut istoric şi cultural.
Multe personalităţi ilustre s-au născut ori au locuit aici. Menţionez doar pe Miron Costin (cronicar) şi pe Sergiu Celibidache (compozitor, dirijor, matematician). Ar fi mai mulţi, dar nu vreau să plictisesc.
Romanul este un oraş medieval. Primele referinţe istorice despre el datează din 1387.
Dimitrie Cantemir afirma că ar fi fost întemeiat pe vremea împăratului Traian.

Pe timpul comunismului era un oraş foarte puternic industrializat. Toţi romaşcanii aveau de lucru, şi mulţi oameni din satele vecine. Incluşi fraţii şi surorile mele. Tot satul meu era navetist.
Mai ales la "Ţevi", aşa îi spuneam noi Laminorului/Combinatului siderurgic/Fabricii de Ţevi,  la IMR, la chimie, la lemn şi mobilă, tricotaje şi multe alte fabrici mai mici sau mai mari.
Dar, e de domeniul trecutului. Mai toate oraşele ţării împărtăşesc această istorie parcă trasă la indigo.
Imediat după revoluţia din 1989, mulţi români, (în cazul meu, moldoveni) au decis să lase pământurile natale şi să-şi încerce norocul în lume.
10 ani mai târziu, am plecat şi eu. Dar nu în căutare de noroc, ci pur şi simplu să învăţ, să văd cum e lumea, că prea ne-au ţinut în lanţuri.
Nu m-am uitat în urmă, chiar că nu avea de ce să-mi pară rău că plec, în afară de familie.
Era sărăcie lucie în sate chiar dacă oamenii munceau pe rupte.
Romanul, arăta groaznic. În faţa gării era un parc unde ţi-era groază să intri. Traficat de interlopi şi criminali de toate soiurile, noaptea nu ai fi ieşit viu. Se auzeau fel de fel de istorii, care mai de care mai groaznice, despre atacuri la persoane, furturi şi ucideri.
Eu nu intram decât acompaniată de un grup de persoane, şi numai ziua.
Aşa l-am lăsat: urât, murdar, sărac, înspăimântător.
Când m-am întors, (după 10 ani de pribegie) am trecut în fugă pe lângă el, nici nu m-am uitat.
În oraş am văzut schimbări mari şi m-am minunat.
Într-o zi, nu ştiu ce-mi veni, că vrui să văd parcul. Ziua, clar.
Intru, şi lumea ce descopăr este total nouă.
Un adevărat paradis. Natura necontaminată. Aranjat, flori, copaci curățați, îngrijit.
Coşuri de gunoi la tot pasul.
--- Măi, oi fi greşit oraşul, ŢARA! 
Dar nu, era parcul din oraşul meu. Plin de copii care se jucau, cupluri care se plimbau de mână, linişte, curăţenie. O oază de pace, aer curat şi frumuseţe desăvârşită. Mi-au dat lacrimile.
Şi-am zis că se poate, dacă vrem, dacă ne educăm în această privinţă, putem transforma total un oraş. Şi uite că nu peste tot cei care sunt la putere sunt incapabili să lupte împotriva crizei economice.
  • În prezent este în construcție un ștrand care va avea bazine olimpice. 
  • La fel, în iunie se inaugurează o microhidrocentrala pe Moldova. Este singura primărie din țară care are o hidrocentrală în administrare și proprietate.
  • Ieri, 30 aprilie, s-a inaugurat TRW AIRBAG SYSTEMS S.R.L. 
  • Se repară străzi, muzee, clădiri; se fac investiţii fel de fel. 
Cine a vizitat de recent municipiul, sunt sigură, că a observat schimbarea. Se vede imediat, nu trebuie să te uiţi cu atenţie. Este un ALT oraş. Mai curat, mai modern, mai verde!
Mi se pare incredibil apoi ca oraşul meu să participe la competiţia pentru Oraşul Reciclării 2014. Dar a participat şi în trecut unde a luat niscaiva premii. E drept, nu a câştigat, dar a participat. Şi aici eu nu pot să nu-mi aplec capul în faţa celor care s-au unit şi au luptat pentru un oraş mai curat. Un oraş european.
Romaşcani, fac un apel la voi toţi, eu inclusă! Haideţi să fim mai respectoşi cu mediul înconjurător!
Haideţi să reciclăm conştiincios. TOŢI cu mic cu mare, să-nvăţăm ce-i reciclare! 
  • Hârtiile, pungile de plastic, sticlele, cutiile, ziarele, revistele, gunoiul menajer, au containere separate. Atenţie a nu le amesteca.
  • Să nu mai aruncăm gumele de mestecat pe stradă. Le trebuiesc 5 ani să se biodegradeze şi se lipesc oriunde!!
  • Când mergem la grătar, să nu lăsăm ambalajul de la mici, latinele de bere, sticlele de vin aruncate oriunde. Să le luăm cu noi, le punem în plasa în care am adus bunătăţile ce am degustat. Să nu ne luăm după ceilalţi care sunt PROST educaţi. Orice gest CONTEAZĂ! 
--- Este aşa de greu? Nu cred!

Haideţi să punem Romanul pe harta României, unde îi este locul! 
Prea mult ne-au discreditat, şi nu toţi suntem o apă şi-un pământ. Merităm respect şi noi!
Acum avem modul să o demonstrăm.

Haideţi să luăm noi premiul cel mare care consistă într-o zonă eco wi-fi, un spațiu inedit de relaxare, 100% eco și cu acces liber la internet (în valoare de 12.000 euro).
--- Nu vă surâde ideea? Mie, GROZAV! Aş fi în stare să curăţ personal toate străzile.
Pentru mai mult imagini ale oraşului vizitează pagina Facebook

Post a Comment

2 Comments

  1. Chiar este frumos la tine. Am fost în Roman, pe timpul, hăt, hăt, când aveați și voi o fabrică de zahăr. Am făcut practică și era să mă mărit c-un romașcan, numai că nu o fost să fie. Amintiri dragi cu locuri și oameni frumoși. Chiar așa! Mai funcționează fabrica? Merită să te bați pentru orașul tău. Succes!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, mai există, dar nu mai lucrează cum lucra odată. Nu mai ştiu dacă fac ciocolată sau alte bunătăţi, ştiu sigur că fac zahăr. Pfff. Uite, acum am fi ocazia să ieşim la o cafea. :D Da, merită, îţi spun cinstit. Nu iubeam Romanul deloc. Am crezut că o să-mi foarte greu să locuiesc în el (şi pentru că sunt fată de ţară eu... ) dar acum este atât de frumos că nu-mi vine să cred. Nu le am cu politica, dar primarul de acum este om, nu glumă!

      Delete

Într-o lume plină de critici și negativitate, schimbăm perspectiva: să împărțim iubire. 🌟
PS 1 Dacă nu vrei să comentezi ca Anonim, penultimul rând din "Comentaţi ca Comment as/Name/URL:" dă posibilitatea de a-ţi scrie numele (cu sau FĂRĂ adresă URL).
PS 2 Dacă nu răspund repede este pentru că nu am acces la internet. Mai merg în pădure uneori.:D Mulţumesc.

>