Mărarul din junglă

Sunt născută şi crescută la ţară. 
Lucrez pământul de când mă ştiu, şi am făcut-o/o fac cu plăcere. Nu mă dau în lături de la nimic. Pentru mine nu există nimic mai plăcut decât să mănânc o roşie cultivată şi îngrijită de mine (de ex).
Parcă are alt gust, mai bun, mai intens; miroase a sănătate.

Locuiam în Italia de 7 ani. Timp în care m-am mutat de câteva ori (12, mai precis) de la oraş la ţară şi invers. Dar niciodată n-am avut norocul ca locuinţa mea să aibă o grădinuţă. Aşa că, ultima dată am căutat o casă la ţară, cu puţin pământ unde să pot creşte şi eu câteva verdeţuri măcar, dacă nu altele. Să am pătrunjel proaspăt ori de câte ori fac un borş moldovenesc.
Sau mărar, leuştean, cimbru. Să pot planta o floare. 

Aşa că, abia ce am terminat de aranjat casa, am ieşit în grădină şi... mi-am pus mâinile în cap! Buruieni până la mijloc, de orice tip! Pietre aruncate oriunde, copaci uscați, până şi o baterie (de maşină) am găsit ascunsă vederii. Era un fel de junglă, numai animalele lipseau, şi lianele. 
Dar nu m-am descurajat. Am cumpărat unelte, mi-am suflecat mânecile şi am început calvarul...
M-au văzut vecinii şi au ieşit imediat.
--- Ce vrei să faci? Fată dragă, nu te chinui degeaba. Ştii tu câtă lume a încercat să cultive pe pământul ăla, dar fără să reuşească? Pierzi vremea şi-ţi rupi şi mâinile.
M-am uitat la ei zâmbind înţelegător. Din nefericire, eram aproape de acord şi totuşi am zis:
--- Cred că au încercat, dar nu destul. Garantez că ceva tot voi reuşi să fac. Chiar şi numai o floare dacă va înflori aici, mă voi declara învingătoare.
Şi am continuat pe strada mea.
Am tăiat buruienile, am cules pietrele, am săpat cu hârlețul, şi am adus câţiva saci de pământ nou, fertilizat.
Apoi am semănat toate ierburile/mirodeniile ce am găsit în magazine şi din ce mi-au adus surorile din România. Puţin din toate. Dar cel mai mult am semănat mărar. Nu ştiu de ce, dar simţeam că-nebunesc de dorul lui.
În Italia nu există. Au ceva asemănător ca aspect, dar la gust este cu totul altceva. Eu voiam Mărar cu gust românesc. Să pun în salate, în cartofii noi, în sosuri, paste, orezuri.

Nu o să-ţi vină să crezi, dar, mărarul nu făcea deloc parte dintre mirodeniile preferate de mine înainte să plec din ţară. Ba chiar l-am evitat cu strictețe... până atunci.

Am semănat în mai multe locuri din seminţele trimise de mama. Şi-am aşteptat cu sufletul la gură să-l văd răsărind. Am udat, am curăţat pământul de buruienile care nu cunoşteau odihnă.
Dar, vreme de o lună nu am văzut nimic.
Deznădăjduită am sunat-o pe mama întrebând-o ce am făcut rău, de nu vrea să iasă. Că, părinţii au fost mereu lângă mine atunci când lucram terenul.
--- Nu-ţi pierde încrederea mamă, este pământ nelucrat. Nu ştie decât să dea viaţă buruienilor. Continuă să semeni în locuri diferite şi vei vedea că va răsări.
Şi-ntr-o dimineaţă, înainte să merg la lucru, mă duc să verific (cum făceam în fiecare zi). Cu ochii umflaţi, observ câteve plante firave de mărar ieşite-n locul în care nu m-aş fi aşteptat niciodată.
M-am pișcat de braţ, să văd dacă nu dorm încă. Dar m-a durut grozav, deci eram trează. Cu grijă am rupt un ram minuscul şi l-am mestecat între dinţi, că nu mai aveam răbdare.
Parcă nu mai gustasem niciodată ceva atât de bun.
După 3 zile plantele au crescut îndeajuns pentru a fi folosite şi am făcut o salată cum nu mai mâncasem vreodată. Câtă satisfacţie!!!

Post a Comment

6 Comments

  1. dupa cum vad,ai puteri supranaturale,scoti marar si din piatra,..hai vino si la mine ca tare mi-ar placea sa mananc niste leustean sau cimbru...la mine nu-mi ies niciodata

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))))))))))))))))) Chiar în piatră a ieşit! Dar numai pentru că erau seminţe româneşti. Cine ştie, poate chiar vin. :D

      Delete
  2. Te pricepi la gradinarit. Bravo. Iau numar? Ca ar fi si la mine multe de facut. Nu stiam ca se vand seminte on line. Cate lucruri interesante aflu de la tine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Număr da! :) On line se vand de toate! Vezi, că nu scriu degeaba?! Merci.

      Delete
  3. Marar...yum-yum !! :) mai ales in cartofi noi. Pun pariu ca ai putea sa cresti si banane in Siberia daca insisti :). Cum zicea si Petronela...ai puteri supranaturale. thumbs up !

    ReplyDelete
    Replies
    1. :):):). Banane? Bună idee! Thanks. Seminţele să fie bune, de restul mă ocup eu.

      Delete

Într-o lume plină de critici și negativitate, schimbăm perspectiva: să împărțim iubire. 🌟
PS 1 Dacă nu vrei să comentezi ca Anonim, penultimul rând din "Comentaţi ca Comment as/Name/URL:" dă posibilitatea de a-ţi scrie numele (cu sau FĂRĂ adresă URL).
PS 2 Dacă nu răspund repede este pentru că nu am acces la internet. Mai merg în pădure uneori.:D Mulţumesc.

>