Pâinea neagră comunistă

Cine a trăit în epoca de aur nu poate să nu-şi amintească despre pâinea neagră. 

Curios este că, în general, oamenii nu o iubeau deloc. Ca şi-n cazul salamului cu soia; considerau că era mâncare pentru porci şi nu pentru oameni.
Pâinea albă era un bun alimentar foarte greu de achiziţionat pentru cei aflaţi la ţară. Am scris un articol mai demult pe această temă. (click) Lungă, şi se numea (ca şi acum) franzelă.

Pâinea neagră, în schimb, era rotundă şi se găsea în oraş (nu la ţară) destul de des, însă doar dimineaţa foarte devreme. 
Aşa că mama îmi pregătea de cu seara sacoşele pline de cartofi, ouă şi ce mai aveam pentru a le duce surorii mele mai mari care locuia  în oraş.
Aş vrea să întreb cine, în afară de mine, îşi aminteşte aşa ceva?! 
Nu foarte multă lume, sunt sigură. Ne amintim doar de făbricile şi posturile de muncă pentru toţi. Restul a trecut în uitare... De înţeles, ţara asta merge tot înspre ruină, din nefericire. 

Fiind copil şi ştiind că nu erau chiar lucruri pe care le făceau toţi copiii, eu nu pot să uit. Ba dimpotrivă. E ca şi cum s-ar fi întâmplat ieri.
De multe ori sacoşele erau mai grele ca mine. Mă ajuta tata până la staţie şi să urc în autobuz după care el mergea la muncă iar eu în oraş, întâi la sora mea, apoi la rând la pâine şi din nou la gară.
În toate zilele astea eu mergeam şi la şcoală, şi nu am lipsit decât o singură zi în toată viaţa mea. 12 ani de şcoală şi vreo 3 de grădiniţă. 1 singură dată şi aia o istorie ce merită povestită.
Aşadar plecam cu primul autobuz (4,45 - 5 dimineaţa ) cu sacoşele pline, ajungeam la sora mea cu mâinile distruse de greutate, goleam sacoşele şi mă întorceam fugând spre gară unde se găseau magazinele cu pâine. Stăteam la rând şi luam deobicei 10 pâini. Dacă nu mi le dădeau pe toate într-un singur magazin, mergeam la altele. Câteodată luam chiar mai mult de 10. Erau aşa uşoare în comparaţie cu sacoşele de cartofi că-mi părea că zbor.

La 7 pleca autobuzul spre satul meu. Plin cu profesori şi învăţători.
Ajunsă acasă într-o fugă lăsam sacoşele cu pâine, luam ghiozdanul în spinare (pregătit de seara) şi fuga din nou la şcoală. Făceam asta cam o dată pe săptămână.

Deseori mama se ruşina să zică că mă trimitea în oraş după pâine neagră. Se considera că trebuia să fii disperat să mănânci aşa ceva. Dar eu adoram pâinea neagră, avea o altfel de consistenţă, un parfum mai intens şi cu unt sau marmeladă era absolut irezistibilă. 
Chiar nu înţeleg de ce oamenii erau necăjiţi din cauza alimentelor cu soia şi a pâinii negre. 
Nu sunt astea alimentele cele mai sănătoase care există? Câţi bani nu se dau acum pe astfel de alimente... Pfffffffffff. 
Ce Dumnezeu era în capul lor? 

Sincer, mă bucur că nu le plăcea că aşa puteam eu să cumpăr câtă voiam! Dacă ar fi plăcut nu aş fi putut niciodată să mă întorc acasă cu sacoşele doldora de pâine proaspătă. Nu s-a întâmplat niciodată să nu găsesc. Yum yum!


**
Daca ai apreciat, te rog da un like, share, lasa un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alatura-te la fomidabila pagina de Facebook. O gasesti tu pe undeva pe aici. Se plimba aiurea. Nu stiu ce-i cu ea.
Dar mai ales nu uita sa ma urmaresti sau sa-mi citesti cartile pe Amazon.

Multumesc, om cu suflet! Pe data viitoare.

Post a Comment

6 Comments

  1. Alexandra Enasoae26 February 2014 at 00:18

    imi aduc si eu aminte,,,, ca povestea mama despre asta... :d

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unii îşi amintesc doar că era de lucru... şi pe bună dreptate. Nu erai constrâns să mergi peste hotare abandonându-ţi familia/rădăcinile. De fapt, habar nu aveai ce era în altă parte.

      Delete
  2. painea neagra,painea neagra,ai perfecta dreptate,lumea prefera painea alba.in toate magazinele erau sloganuri,nici o masa fara peste.toate asa de sanatoase,painea neagra,pestele,salamul cu soia.eram tare ignoranti.cand eram la tara ovazul il dadeam la cal,acum dau un sac de bani sa-l cumpar.cata ignoranta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, aşa era. Şi-n ziua de azi cunosc oameni care se strâmbă când aud de pâine neagră. E de aşteptat de la oamenii bătrâni care nu prea au avut cum să se informeze că făina integrală este mai bună. Dar de la tineri mă îngrozesc! Da... la cal. Şi-acu mama zice că-s lături, nu le poate privi altfel. E natural. Nici dovleac nu poate mânca... Mâncare pt porci. Şi multe altele.

      Delete
  3. Eu imi amintesc ,poate pentru ca pe vremea aceea eram de varsta ta!Nici eu nu inteleg de ce urau oamenii soia sau painea neagra,pentru ca mie mi se par sanatoase si chiar erau si atunci ! Imi amintesc si cum stateam cu fratele meu la rand la banane ,era o imbulzeala,noi mici fiind,nu prea aveam sanse...bine,nu ne punea nimeni ,noi doream ca ni se parea super interesant!Timpuri...apreciam bananele,dulciurile sau untul ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sigur, greu de uitat aşa ceva. Da, mereu ziceau cu dezgust: "e cu soia= nu e bun". Acum mâncăm soia pe pâine. Sincer, la banane nu am stat niciodată la rând. Nu se aduceau în sat. Nu am ştiut de existenţa lor decât când ne-a adus o groază un unchi. Pffffff, ce scârboase mi s-au părut. Acum... sunt moartă după ele. Pe atunci apreciam o grămadă de lucruri ce pt cei din ziua de azi sunt "ancient story".

      Delete

Într-o lume plină de critici și negativitate, schimbăm perspectiva: să împărțim iubire. 🌟
PS 1 Dacă nu vrei să comentezi ca Anonim, penultimul rând din "Comentaţi ca Comment as/Name/URL:" dă posibilitatea de a-ţi scrie numele (cu sau FĂRĂ adresă URL).
PS 2 Dacă nu răspund repede este pentru că nu am acces la internet. Mai merg în pădure uneori.:D Mulţumesc.

>